Alaska

20 Apr
Alaska

Detta är så här långt in på 2021 den bästa boken som jag läst! Alaska av holländska Anna Woltz kom dock ut förra året så jag är lite sen. Med Alaska kastas jag direkt tillbaka till högstadietiden och spelet som spelades, vem är kompis med vem? Vem är cool? Vem vill jag vara? Det gick åt så mycket energi bara på att scanna av alla relationer, minns jag det som! Anna Woltz beskriver det så bra och trovärdigt!

Sven och Parker berättar i vartannat kapitel om att börja åk 7. De går i samma klass men har helt olika inställning till sin första dag. Sven vill synas, han vill göra något som sätter avtryck så att alla i klassen minns honom för det medan Parker vill vara så osynlig som möjligt. Efter sommaren som varit vill hon bara smälta in med tapeten. Båda misslyckas fatalt! Deras ovänskap är omedelbar men de har något gemensamt. Något vitt, fluffigt och svansviftande som lystrar till namnet Alaska som Parker förlorat och saknar och som Sven fått och hatar.

Boken Alaska är något så ovanligt som en bok om att ha epilepsi som ca 80 000 svenskar har och som vanligtvis utvecklas i tonåren. Epilepsianfallen är läskiga att bevittna och ännu hemskare att uppleva och Sven känner att han bara skäms, skäms, skäms över dem…

Det är inkännande och trovärdigt och så, så bra! Läs!
/Malin

Lämna en kommentar